zaterdag 22 oktober 2011

Kruidige pastinaaksoep




Ik heb in de bibliotheek het boek Vers uit de tuin van Sarah Raven. Dat is een boek waar met name groenterecepten worden beschreven van groenten uit mijn groentepakket. Ik had ook nog wat groenten over voor de groentebouillon (zo waren mijn bietjes ook weer op), dus die heb ik zelf gemaakt.
En deze keer zaten er pastinaken in. Ook lekker, als groente of knisperig gebakken (zoals ook beschreven in dit boek). Maar ik had zin in een verwarmend soepje. En dat werd het dus. Kruidige pastinaaksoep. En het smaakt lekker. Heerlijk romig en door de kruiden lekker wat pit.
Hierbij dus het recept.


Ingrediƫnten:
- 30 gram boter;
- 1 eetlepel plantaardige olie;
- 1 ui, fijngesneden;
- 700 gram pastinaken, geschild en in kleine stukjes;
- 1 theelepel gemalen koriander;
- 1 theelepel komijn;
- 1/2 theelepel gemalen kurkuma;
- 1/4 theelepel chilipoeder;
- 1,2 liter groentebouillon;
- zout en zwarte peper;
- ongeveer 200 mL melk;
- 150 ml slankroom (of slagroom);
- naar keuze beetje griekse yoghurt en koriander (voor erbij).

Bereiding:
In een soeppan de boter en de olie verwarmen. De ui en de pastinaak toevoegen en gedurende 5 minuten op een laag vuur koken. Het is daarbij niet de bedoeling dat deze groenten gaan kleuren. Vervolgens voeg je de kruiden toe en kook je die 2 minuten mee, waarbij je de kruiden door de groenten roert. 
De groentebouillon wordt toegevoegd en de soep wordt aan de kook gebracht. Draai het vuur laag en kook de soep 30 minuten door. Pureer de soep en voeg de melk en de slagroom toe. 
Verwarm het nogmaals, maar laat het niet aan de kook komen.
Garneer met koriander en een lepel yoghurt.

Geniet ervan!

Geen opmerkingen: