donderdag 20 oktober 2011

Runderbouillon




In mijn groentepakket komen wij regelmatig bietjes tegen. Daar heb ik tot op heden nog geen recept van kunnen vinden waar mijn mannen, noch ik dol op zijn.
Worteltjes gaan er hier echter doorheen en kom ik altijd tekort. In de meeste runderbouillon gerechten kom je worteltjes tegen, maar waarom zouden daar geen bietjes in kunnen??? Zo gezegd, zo gedaan en eerlijk is eerlijk, hij smaakt heerlijk. Eindelijk een recept met bietjes gevonden....




Ingredienten:
- 3 stengels bleekselderij in 3 stukken;
- 3 bietjes, gehalveerd;
- 1 ui, gepeld in vieren;
- schenkel;
- 300 gram soepvlees;
- 2 blaadjes laurier;
- 5 takjes peterselie;
- 2 takjes rozemarijn;
- 1 eetlepel zwarte peperbolletjes;
- 5 takjes tijm;
- 450 ml rode wijn.

Bereiding:
Doe de groenten en het vlees, dus niet de kruiden, in een braadpan in de oven bij 225 graden Celsius. Om de 20 minuten alles omdraaien en dit doe je 5 keer. Vervolgens de groenten en het vlees overbrengen naar een grote soeppan. In de braadpan doe je de wijn en deze zet je op hoog vuur, zo’n 5 minuten. De schraapsels in de pan maak je los met een houten lepel. Het geheel schenk je vervolgens bij de groenten en het vlees. Je voegt water toe, totdat alles onderstaat, maar in ieder geval zo’n anderhalve liter. En je hangt de kruiden in de soep (ik gebruik daar een hele grote theezeef voor). Dit alles laat je een paar uur sudderen. Mocht er vet boven komen drijven dan kun je dat met de schuimspaan eraf halen. Nadat de kooktijd is behaalt kun je de soep door een fijnmazige zeef schenken, en de bouillon is klaar.
Lekker om zo te eten, maar hier wordt hij meestal gebruikt als basis voor de tomatensoep, maar dat is weer een ander recept.

Geen opmerkingen: