zondag 4 december 2011

Sinterklaas: chocolade pepernoten ijs

  
Zoals ik gisteren blogde, is het morgen Sinterklaas. En hoezeer ik pepernoten lekker vind, ik hou van chocolade pepernoten.
Op zondag eten we na het avondeten altijd een bolletje (zelfgemaakt) ijs.
Omdat het morgen Sinterklaas is, heb ik vandaag besloten het ijs daarop aan te passen: chocolade pepernoten ijs.
En het smaakte zeer goed. Jammer dat de Sint morgen alweer weg is en de chocolade pepernoten ook. Dat betekent een jaartje wachten zodat ik dit recept nogmaals kan maken.
Gelukkig is het bijna kerst en ook dit vind ik een goede aanleiding om een helemaal uit mijn dak te gaan in de toetjes afdeling.

De kinderen zijn al zenuwachtig en vragen maar wanneer hij nu eindelijk komt met de cadeautjes. Het is ook zo lang wachten tot het 5 december is.
Ingredienten:
- 400 ml slagroom;
- 100 ml melk;
- 1/2 theelepel speculaas kruiden;
- 130 gram bruine suiker;
- 80 gram chocolade pepernoten, grof gehakt.

Bereiding:
Meng de slagroom, melk, speculaaskruiden en suiker en giet dat in je ijsmachine. Laat het ijs maken volgens de handleiding. Zet de machine uit en meng met de hand de pepernoten erdoorheen. Lepel in een schaal en laat die tenminste 2 uur in de diepvries hard worden.
Het ijs is dan klaar om te serveren.
Heerlijk om te serveren met chocolade pepernoten, maar je kunt natuurlijk ook partjes mandarijn gebruiken als kleuraccent.


Geen opmerkingen: