vrijdag 13 januari 2012

FFwD: M. Jacques Armagnac kip

  
Het is weer vrijdag en dus weer een nieuw recept uitgeprobeerd uit Dorie Greenspans boek: french fridays with Dorie.

Deze keer hebben we een hele kip bereidt. Daar omheen lekkere groenten en aardappeltjes.
De kip zouden we moeten stoven in Armagnac. Dat had ik niet in huis, maar brandy was volgens Dorie een uitstekende vervanger. Dus heb ik de Brandy toegevoegd.
Ook moesten we het in een pan maken met deksel. Ook die had ik niet, in ieder geval niet dat er de groenten en de kip in passen en de deksel nog dicht kan. Dus heb ik de ovenschaal in de aluminiumfolie gewikkeld.
En misschien dat het daar dan misging. De kip diende een uur te stoven, daar had ik al ruim een uur over gedaan en hij bleek nog niet helemaal gegaard te zijn.
Dus hij is nog even verder gegaard.
Aan het sausje heb ik abrikozen toegevoegd. Dorie adviseerde pruimen, maar ook die had ik niet in huis (ja dat begint wel een beetje op een herhaling te lijken). Ik vermoedde dat de abrikozen ook het gewenste  effect zouden hebben en dat klopte het werd een heerlijk sausje.

Om eerlijk te zeggen, was dit niet het lekkerste recept, noch het lekkerste kiprecept van Dorie.
Maar zeker leuk om een keer te hebben geprobeerd.

Mocht je willen weten wat de andere Dorie kooksters ervan gemaakt hebben dan kun je dat terugvinden op: www.frenchfridayswithdorie.com




Geen opmerkingen: