maandag 9 januari 2012

Mojito-meloen op een stokje

  

Afgelopen weekend hadden we een nieuwjaarsborrel en we moesten een klein hapje meenemen.
Ik was al een paar dagen aan het denken wat te maken, want ik wil graag iets speciaals, maar ik had (te) weinig inspiratie. Dus besloot ik maar een wrap te maken. Wetende dat ik waarschijnlijk niet de enigste zou zijn, maar je moet toch wat maken.
Op dat moment maakte de schrijfster van de blog sis.bloom haar top 10 van recepten waarvan zij vond dat ze te weinig aandacht hadden gekregen in het afgelopen jaar. En dat is waar ik dit recept vond. Precies op het juiste moment. Het recept heette bevroren Mojito-meloen stokjes, maar in januari vriest het normaal gesproken al wel genoeg, dus dat heb ik laten vallen.
Het recept is perfect voor een borrel, vernieuwend, uniek en erg smaakvol. En op het juiste moment. Wat wil je nog meer.
Nou dat bleek het kopen van de meloenen te zijn. Normaal wordt je overladen in de supermarkt door meloenen, maar ik ben 3 supermarkten af moeten gaan om er twee te kopen. Dat was wel voldoende voor dit recept (Sorry Marc, ik weet dat jij ook van meloen houdt, maar je bent te jong voor deze).
Het recept is aangepast van het boek "on a stick" van Matt Armendariz. Sis.bloom. dacht op haar blog dat het het perfecte stokje was om mee naar een barbecue te nemen.
Ik weet inmiddels dat het ook het perfecte stokje is om mee te nemen naar een nieuwjaarsborrel.
Mijn man dacht overigens dat het erg zonde was om de marinade na afloop weg te gooien. Ik heb nog aangeboden om het in een cocktailglas te gieten, maar dat hoefde dan ook  niet dus heb ik het toch maar weggegooid toen ik klaar was.

Voor dit (erg makkelijke) recept heb je het volgende nodig:
- het sap van 6 limoenen;
- 1/4 theelepel fijngeraspte limoenschil;
- 3 eetlepel poedersuiker;
- 8 takjes mint;
- 360 mL witte rum;
- 2 meloenen;
- stokjes.

Bereiding:

Snij de meloen in 8 stukjes en leg ze in een schaal. Maak de mojito marinade: doe alle ingrediënten plus 250 mL water in een blender en pulseer deze zolang totdat de munt fijngehakt is. Schenk het mengsel over de meloen en zet dit 1 uur in de koelkast.
Steek een stokje door elk schijfje meloen en doe ze over in de serveerschaal. Gebruik de marinade voor de tweede meloen en herhaal de bereiding.



Geen opmerkingen: