donderdag 5 januari 2012

Oliebollen

  

Misschien dat de eerste foto doet vermoeden dat ik nogal een bierliefhebber ben. Niets is minder waar, ik hou er totaal niet van (en ook nog nooit lekker gevonden). Waarom dan toch een biertje?
Het is een prima ingredient voor: Oliebollen.
Samen met man en kinderen aan de slag geweest, dus het zijn echte familiebollen.
Gewone en met krenten en appels.
We hebben oudjaar gevierd bij mijn broer en zijn gezin en aan het einde van de avond, waren de ballen vrijwel op.
Dat krijg je terwijl je gezellig spelletjes aan het spelen bent.

En vervolgens een spetterend vuurwerk. Verrassing: dit jaar heb ik voor het eerst in mijn leven vuurwerk gekocht. Gezien het feit dat niet al mijn kinderen van harde knallen houden en vuurwerk dat dicht bij je komt leek het mij verstandig om vuurpijlen aan te schaffen en niet potjes, die toch wel in je buurt kunnen komen en om kunnen vallen???
Mijn broer, man en vader hadden de grootste lol, want vuurpijlen schijnen het minst betrouwbare te zijn (voor zover mijn vuurwerkkennis). Dat bleek inderdaad zo want er zijn er twee niet geheel de goede richting (recht naar boven) gegaan. En het bleek ook al niet het spektakel te zijn waar mijn zoon op had gehoopt. Die kwamen toch van die potjes.
In ieder geval weer wat geleerd en volgend jaar komt er een potje (dat ga ik niet meer vergeten).

Een beetje laat, maar zeer gemeend zijn van mijn kant nog de beste wensen en alle goeds in 2012 voor jullie en jullie families.

En dan hierbij het recept. Wil je de gewone (zonder rozijnen en appeltjes), dan laat je die er gewoon uit.

Ingredienten (alle kamertemperatuur):

- 1 kg bloem;
- 750 mL bier;
- 50 ml melk;
- 2 eieren (L);
- 30 gram droge gist;
- 50 g boter, ongezouten;
- 30 g suiker;
- 15 g zout;
- snufje kaneel;
- 300 g rozijnen
- 150 g blokjes gesneden van een zure appel;

- 3 tot 4 liter zonnebloemolie;

Bereiding:

De rozijnen goed wassen en gedurende 1 uur onder een laagje water laten wellen. De rozijnen goed droogdeppen. De boter in een steelpannetje op laag vuur smelten. De gist oplossen in de lauwe melk. De bloem met het zout en de suiker in een kom doen en er de eieren doorheen werken. Daarna beetje bij beetje met de garde het bier doorheen roeren en blijven mengen tot alle klontjes verdwenen zijn. De melk met het gist, de gesmolten boter en de kaneel toevoegen nog even mengen en daarna de rozijnen en de stukjes appel toevoegen en een paar minuten langzaam doorroeren met een houten lepel.

Een theedoek met handwarm water bevochtigen, over de kom leggen en de kom op een warme plaats  een uur laten rijzen. Intussen de olie op 180 graden verwarmen.

Het beslag nog eens een paar minuten langzaam met de houten lepel doorroeren. Twee eetlepels één tel in de hete olie houden en vervolgens een bol scheppen. Deze in de hete olie laten glijden. De bollen drie minuten laten bakken; ze daarna omdraaien zodat de andere kant in de olie ligt en nog eens drie minuten laten bakken. De oliebollen met een schuimspaan uit de olie scheppen en in een vergiet bekleed met keukenpapier laten uitlekken. De oliebollen met poedersuiker bestrooien.




Geen opmerkingen: