woensdag 16 mei 2012

The daring cooks: Boeuf Bourguignon

  


Our May 2012 Daring Cooks’ hostess was Fabi of fabsfood. Fabi challenged us to make Boeuf Bourguignon, a classic French stew originating from the Burgundy region of France.

Ken je dat een beroemd recept, waar je veel over hebt gehoord, maar dat je nog nooit gemaakt hebt (of geproefd). Dat had ik met Boeuf Bourguignon. Dit was dus echt een recept wat ik een keer wilde maken. Het is een recept met grote hoeveelheden ingrediënten en een erg lang recept (lees hieronder), maar de restje kun je invriezen (als je ze nog hebt dan), voor een volgende keer.
Het smaakte heerlijk. Het vlees was lekker mals en de uitjes en wortels hadden een delicate smaak. Heerlijk. Ik kan me compleet voorstellen waarom dit zo'n beroemd recept is. Alleen niet in Mei met heerlijk zonnig weer. Ik vond het meer een winters gerecht. Ik heb overigens geen champignons toegevoegd, want dat is  niet mijn meest favoriete groenten en je mocht het eruit laten.

De radijsjes zijn mijn eerste echte oogst dit jaar. Ik heb vier verschillende soorten gekweekt, gele, witte, roze en rode. De gele is heerlijk peperig. Ik heb ze lekker als rauwkost opgegeten, maar nu heb ik een recept gezien waar je ze in roerbakt. Dat ga ik deze week eens uitproberen. Ik heb er nog genoeg in mijn tuintje om te oogsten.

Maar nu eerst het recept:


Ingrediënten:
  • 200 gram spekreepjes
  • Olijfolie
  • 1,5 kg runderlappen in blokjes van 5 cm gesneden
  • 1 theelepel zout
  • 1⁄2 theelepel peper
  • 3 eetlepels bloem
  • 720 mL rode wijn, jong (dus dit jaar uit 2012)
  • 1 ui, julienne gesneden
  • 400 mL runderbouillon
  • 1 eetlepel tomatenpuree
  • 2 tenen gekneusde knoflook
  • 1⁄2 theelepel gedroogde tijm
  • 1 laurierblad
  • 18-24 kleine uitjes
  • 500 gram champignons
  • Verse peterselie ter garnering.

Bereiding:
Dep de runderlappen droog met keukenpapier. Verhit de oven tot 230 graden Celsius. In een stoofpan (vuurbestendig), bak je het spek uit. Haal het spek met een spaan uit de pan en voeg het vlees toe. Bak dat aan en zet het vervolgens aan de kant. In de achtergebleven olie, bak je de wortel en ui aan gedurende 2-3 minuten. Voeg dan de spek en het vlees weer toe. bestrooi met zout en peper en de bloem en roer het goed door. Laat het 4 minuten in de oven garen, zodat het vlees een heerlijk korstje krijgt. Haal de pan uit de oven en voeg wijn, bouillon, tomatenpuree, knoflook, tijm en laurierblad toe. Roer alles goed door en bedek de pan met de vuurbestendige deksel (en als je die niet hebt met aluminiumfolie) en zet het gerecht in de oven. Verlaag de oven naar 150 graden Celsius en laat de stoofschotel 3 tot 4 uur in de oven staan.
Als de stoofschotel in de oven staat, maak je de uitjes en de champignons klaar.
Voor de uitjes smelt je een eetlepel boter in een pan en bakt ze aan tot ze goudbruin zijn. Vervolgens voeg je zoveel bouillon toe tot ze net onder staan. Laat, zonder deksel sudderen, gedurende 20-25 minuten, totdat vrijwel al het vocht verdampt is en de uitjes lekker zacht zijn. Zet terzijde.
De champignons was je en snijdt ze in vieren. Bak ze in twee eetlepels boter aan. Blijf roeren tot ze mooi bruin zijn. Zet terzijde.
Als het vlees mals is, pak je een kom en daar leg je een grove zeef in. Giet de stoofschotel in de zeef (terwijl je het vocht opvangt). Was de pan af en doe het vlees en de groenten er terug in. Voeg de uitjes en champignons toe. Giet de saus in een steelpan en schep het vet met een schuimspaan af. Laat het vervolgens op hoog vuur gedurende 2-3 minuten inkoken. Giet de saus terug in de pan en laat het nog 2 tot 3 minuten warm worden in de oven. Garneer met peterselie.
Het is een heerlijk gerecht om aardappels, spaghetti of rijst bij te serveren.


Geen opmerkingen: