vrijdag 27 september 2013

French Fridays with Dorie: rijstepap met karamel appeltjes

French fridays with Dorie vandaag en dat was: rijstepap met karamel appeltjes. Dat doet mij denken aan vroeger. Mijn oma at rijstepap en daar at ik het ook. Volgens mij heb ik het daarna nooit meer gegeten. Beide moeders zaten zojuist gezellig thee te drinken en de herinneringen van gerechten uit vroegere tijden, waaronder rijstepap, kwamen naar boven. Maar dan werd het gegeten met bruine suiker. Het was dus een leuke herontdekking van een oud gerecht in een nieuw jasje.

Rijstepap is niet heel moeilijk om te maken. Je hebt arborio rijst nodig. Gaan je wenkbrauwen nu in vraagtekens omhoog (die van mij gingen namelijk aardig ver omhoog), toch is het een rijstsoort die goed in de supermarkt te vinden is: Risotto rijst. Niet die van Lassie, want dat is geprepareerde rijst (met kortere bereidingstijd).
De rijst kook je in gezoete melk en breng je op smaak met vanille-extract.
De appeltjes karameliseer je in suiker en vervolgens stoof je ze. Het recept schreef appelcider voor, maar aangezien ik dat niet had, maar wel appelsap heb ik dat vervangen. De saus dik je in met een halve beker slagroom tot een karamelsaus.

Wanneer je dat vervolgens mooi opdient in lagen, dan heb je een zalig nagerecht. En zeker in de herfst, wanneer de appeltjes het lekkerst zijn.

Voor het resultaat:
4Pure: french fridays with dorie: rijstepap met gekarameliseerde appeltjes

Geen opmerkingen: