woensdag 30 oktober 2013

Foodblogswap oktober: rozebottel siroop

Deze maand ben ik voor de foodblogswap van Oktober uitgekozen om een recept te koken van de blog: gewoon lekker gewoon, van Gerry die graag lekker eet, geen haute-cuisine maar lekker gewoon. Ik ben meteen op haar blog gaan rondkijken en kwam in een blog een recept tegen van rozenbottelsiroop. Ik keek op naar buiten en zag mijn mooie rozenstruiken volop in de bottels staan. Dit kon geen toeval zijn!
En ook nog omdat ik sinds mijn kindertijd al verzot ben op de ouderwetse rozenbottelsiroop van carvancevitam, die mijn oma altijd had. Boordevol vitamines. Dat brengt nog eens goede herinneringen naar boven!

Dus ik ben meteen aan de slag gegaan. Bottels plukken, koken, zeven het gaf wel een klein beetje troep en aanlengen met water en suiker. En toen in flessen gebotteld. Af laten koelen en proeven. Dan duurt dat afkoelen toch wel lang, maar lauwe limonade is echt een afknapper.

Na een goed uur was de siroop afgekoeld en ben ik gaan proeven en... het smaakte precies zoals bij mijn oma. Wauw. Dus Gerry bedankt voor het idee en het recept (wat ik een klein beetje heb aangepast).

Ingrediënten:
- rozenbottels;
- suiker (500 gram / liter siroop).

Bereiding:
Pluk de rozenbottels, was ze en haal zoveel mogelijk blaadjes etcetera eraf. Zet ze een nacht onder water, 3 cm hoog, en breng ze in de ochtend aan de kook en laat 10 minuten koken. Pureer met de staafmixer en zeef eerst door een grove zeef. Leg dan een kaasdoek in een schone zeef en zeef nogmaals het sap erdoor heen. Meet de hoeveelheid sap en voeg voor elke liter 500 gram suiker toe (is het minder dan naar verhouding minder suiker en bij grotere hoeveelheden meer suiker). Breng weer aan de kook en laat de suiker oplossen. Kook nogmaals 10 minuten en giet in schone flessen.

Ik ga nu weer verder met genieten!

4Pure: rozenbottelsiroop

5 opmerkingen:

Gerry/Gewoon Lekker Gewoon zei

Hoi, bedankt voor je foodblogswap-stukje.
Nooit verwacht dat je dit er uit zou kiezen, zelf heb ik mijn flesje nog niet open gehad.
Het staat naast de vlierbessiroop van vorig jaar!
Het uitpuzzelen en maken gaat bij mij soms voor het gebruiken.
Dit stukje is trouwens wel moeilijk te vinden. Bij recipes staat alleen een Engelse versie.
Veel plezier van je vitamientjes, gr, Gerry

4pure by Andrea zei

Gerry, dank je voor je leuke reactie. Ik geniet er inderdaad van. jammer dat je de vlierbessiroop nog niet hebt geprobeerd. Dat drinken wij ontzettend vaak thuis. Inderdaad staat bij recipes enkel de engelse versie. Mijn blog is zowel in het Engels als Nederlands en het Nederlandse deel staat onder recepten. Groetjes Andrea

fam.deurloo@casema.nl zei

Ik ben denk ik blind... (of blond)

4pure by Andrea zei

Wat vervelend Gerry. Ik heb de website gemaakt met een apple programma en zie alles duidelijk. Boven de foto's die bewegen staan kopjes waar ook het kopje recepten tussen staat. Wellicht dat jij op een pc werkt en een en ander er anders uit ziet. Ik ben in ieder geval blij met je reactie, ik zal dat nagaan. Blij dat je mij zo helpt :-). Groetjes Andrea

Gerry/Gewoon Lekker Gewoon zei

Dit gaat weer helemaal fout! Ik bedoelde dat ik dom genoeg niet zag dat er ook recepten stond.
Alles is prima leesbaar, sorry voor de verwarring.
Communiceren is moeilijk, zegt mijn man altijd (als wij elkaar weer eens verkeerd begrijpen, Venus/mars etc.)
Laatste groet, Gerry