dinsdag 15 oktober 2013

Tuesdays with Dorie: Deens brood


Vandaag stond er een zoet brood ingepland: Deens brood geheten. Dat heb ik wel eens eerder op, maar niet als brood, maar als 1 persoonsbroodje. Dit was een brood waar je met 10 personen van kan eten. We maakten alles zelf, laagjes deeg (boter/bloem), custardvulling (heel modern met de magnetron) en de vruchten vulling. Daar ben ik dan afgeweken van Dorie. Dorie had een eigen recept voor een pruimen vanille jam, maar aangezien ik die al een paar potjes gemaakt had en in mijn kelder heb staan, zoals degene die mij volgen op facebook (https://www.facebook.com/4pure) weten, heb ik die als vulling gebruikt.

En het eindresultaat. Het was een heerlijk brood met de vulling gecombineerd. Dorie adviseerde om het  brood warm te eten. En dat klopte het brood is erg lekker warm. En daar is het enige minpuntje. Het was een nogal groot brood om warm in 1 x op te eten. En koud is het lekker maar niet heerlijk. Dus wanneer ik het een volgende keer maak, denk ik dat ik 1 persoonsporties maak die ik per persoon verwarm.

Ik heb het recept (in het Engels) erbij gevoegd voor de koks die dit willen gaan uitproberen (zorg voor genoeg bezoek!): http://beatrice-ojakangas.com/2010/03/much-requested-danish-pastry-recipe/

Het ziet er in ieder geval heerlijk uit, met het vouwwerk en de suiker bovenop:
4Pure: Deens brood

Geen opmerkingen: