woensdag 9 oktober 2013

Vruchtensiroop

Het is momenteel erg druk in de pluktuin, er wordt veel geoogst, opgeruimd en de tuinen moeten winterklaar worden gemaakt.
En dat betekent dat de oogst ook verwerkt moet worden. Vandaag in de pluktuin waren er nog superveel frambozen. Die zijn niet lang houdbaar.

Dus heb ik er vruchtensiroop van gemaakt. Zonder kunstmatige conserveringsmiddel, smaakstoffen en kleurstoffen. En dat blijkt ook totaal niet nodig te zijn.

Het testteam heeft een smaaktest gedaan en waren beiden zeer tevreden. En ik heb gezien dat er nog wel een portie aan de struik hangt. Gele frambozen, dat is ook een verrassende vruchtensiroop wed ik. Maar dat zien we wel later deze week. En heb je nu te weinig vruchten per dag. Dan vries je je oogst gewoon in totdat je wel voldoende hebt. Dit recept is prima te maken met ingevroren vruchten.

Een goed recept voor het maken van limonadesiroop is als volgt:

Benodigdheden:

  • Zachte vruchten (frambozen, aardbeien, bramen, bessen);
  • Suiker;
  • Gesteriliseerde flessen (flessen 15 minuten uitkoken in kokend water (ook de doppen).

Bereiding:
Was de vruchten goed en kijk ze na op onregelmatigheden (schimmelplekjes etc). Deze plekjes verkorten de levensduur van je siroop. Met een vork prak je de vruchten zo klein mogelijk. Zet op een laag vuur en verwarm tot ongeveer 50 graden (zeker niet laten koken). Leg een theedoek of een linnen doek in een zeef en zet die op een kom met voldoende inhoud. Giet de vruchtenpuree in het doek. Laat een uur uitlekken en pak dan de punten van de doek bij elkaar en begin te draaien. Draai net zo lang totdat al het sap is uitgelekt.
Meet in een maatbeker hoeveel sap je hebt en voeg per 100 mL 90 gram suiker toe. Het suiker dient naast het zoeten ook als conserveringsmiddel.
Giet alles terug in een schone pan en verwarm weer, totdat het bijna kookt. Giet in de gesteriliseerde fles en laat met de dop erop, maar nog niet aangedraaid afkoelen. Draai de dop vast en bewaar op een koele plaats. In mijn geval bewaar ik de flessen siroop in de koelkast. Ik zorg dat ik altijd een fles vers maak en de rest van de vruchten vries ik in tot gebruik.

4Pure: vruchtensiroop





Geen opmerkingen: